voerfabriek
We zijn op bezoek bij de voerfabriek van For Farmers in Delden

Die maken diervoeders,80% pluimveevoer en 20% varkensvoer

ze hebben drie produktielijnen.

Er zijn wel meer dan honderd soorten pluimveevoer,b.v. kuikenvoer, legmeel, mestkuikenvoer
het proces is een dicht systeem met drie open punten en dat zijn:een inlaadpunt voor schepen en een inlaadpunt voor vrachtauto's en op het einde de bulkautobelading

dit is ervoor om stof te voorkomen, bij zo'n grote hoeveelheid voer dat gemaakt wordt komt heel veel stof vrij en dat zou op jaarbasis tonnen verlies zijn en een extra belasting voor de omgeving, dit wordt nu voorkomen


tweederde van de grondstoffen komt per schip aan
het schip wordt per havenkraan gelost
dit schip heeft mais geladen
iedere bak vol is ongeveer twee en half ton ( 120 t/uur )
vanaf hier gaat het per transsportband verder
het gaat nu eerst in de grote opslag en later de fabriek in,dit gaat ook per gesloten transsportband
eenderde van de grondstoffen komt per vrachtauto
hier word de grondstof in gestort en dan gaat het naar de daarvoor bestemde silo's in de fabriek
alle vloeistoffen die gebruikt worden slaan ze op in deze tanks
Nu wordt het tijd dat we voer gaan maken
vanuit deze kamer wordt alles geregeld,het maken van het voer, de bestelling van de boer ontvangen, ritplanning  
dit een buffer met weegschaal en daar gaat 6000kg per weging in
en dan gaat het met een bakjeslift naar boven de fabriek in en die is 45 meter hoog
bakjeslift -->>
alle grondstoffen worden door een eigen buis door de fabriek gepompt om fouten te voorkomen
hier worden de granen verkleind door het Vitakrek-procedé
grof


middel


fijn
en moet het gezeeft worden
het voer gaat door vier zeven van verschillende grootte
even door een controlegat kijken
hier worden de kleine hoeveelheden erbij gevoegd
deze weegschaal kan minimaal10 gram wegen
nu gaat het naar de hamermachine
nu gaat het naar de menger ,hier wordt tot 6000kg voer gemengd en als dat klaar is gaat het naar de buffer van de vrachtauto vuller
nu hebben we meel, maar als het brokken moeten worden gaat het meel weer naar boven in de fabriek
we zijn weer boven in de fabriek
hier word het voer papperig gemaakt om er later brokken van te persen
met de deze machine worden brokken geperst
het voer wordt van binnen naar buiten geperst en dan heb je brokken
hier staan matrijssen met gaten van verschillende diameters voor verschillende brokken
hoe dikker de wand van de matrijs is, hoe harder de brok
hier zie je de brokken op de matrijs staan
door het persen word de brok ongeveer 70 graden warm,door deze machine wordt de brok afgekoeld en dan is de brok ook klaar om vervoerd te worden
hier worden de vrachtauto's gevuld
uit de blauwe trechter komt het meel of de brok
eerst leeg wegen en dan de fabriek in om te laden
op de monitor kan de chauffeur zien of hij er goed onder staat
nu de vrachtauto vullen,dit stuift een beetje ,daarom wordt dit ook in een afgesloten ruimte gedaan ,als de vrachtauto vol is spuit de chauffeur de vrachtauto af met lucht
kant en klare brok
de fabriek uit en dan afwegen en dan gaan we de boer op
achteruit bij de boer het erf op om te lossen
nu moet de chauffeur een uur blazen om zijn vrachtauto leeg te maken en de silo te vullen
en als hij weer van het erf af rijd heeft hij weer een boer blij gemaakt met topvoer !
Hierbij wil ik de firma For Farmers bedanken voor hun medewerking
naar menu
naar boven